Konditionssöndag

Efter Snaskfredag och Spinninglördag kommer så klart Konditionssöndag.

Då jag förra vintern inte kunde (och inte heller ville) springa efter som jag hade knäproblem (dock ej samma knä som nu) körde jag en liten söndagsrutin, som gick ut på att köra ett milpass på crosstrainer och gåband. Den rutinen blåste jag nytt liv i den här söndagen.

Upplägget var 20/20/20 – crosstrainer/gåband/crosstrainer. Och sammantaget blev det ganska exakt en mil. Fast man ska kanske inte lita på crosstrainerns distansangivelse direkt.

Jag hade glömt hur härligt det kan suga till i benhinnorna då man går i bra tempo med hög lutning. Och faktiskt kändes det väldigt bra att vara tillbaka på gåbandet.

Det är nog lätt för många löpare att småle åt folk som inte springer på ett löpband. Men precis som det inte är någon match att nöta löpband om man kör på låg hastighet och utan lutning, går det att få rätt bra puls av ett intensivt gåpass också. I alla fall blev dagens pass tillräckligt intensivt för min del för att Kapten Svettrygg skulle vakna till liv.

Efter mitt 20/20/20-upplägg körde jag lite mage och ett ordentligt stretchingpass. Det borde varit dagens absoluta höjdpunkt, om det inte vore för att jag gjorde en hejdundrande champinjonsoppa när jag kom hem. Och parallellt med den rostade jag en panna müssli – morgondagens frukost är räddad!

Taggar:, , ,

Kommentera

