Kan du sluta svettas, tack?

svettigt

Lika bra att erkänna. Jag är en svettis. En ordentlig svettapa, som inte kan hejda sig. Därför kändes det nästan riktat direkt till mig när gymmet jag går till satte upp lite nya ordningsregler kring julhelgen: Undvik starka dofter såsom exempelvis svett…

Nu känns det i och för sig rätt udda med en No Svett-policy på ett gym. Men vem är jag att uttala mig? Jag som drar upp svettsnittet så fort jag kommer in i uppvärmningsdelen.

Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag är skinnad och inte har något hår som kan suga åt sig något, men så fort jag kör något av gruppassen vaknar svettapan till liv ordentligt – särskilt om passet är ett konditionspass, då går han berserk i pannan på mig. Därför gillar jag lördagsrutinen: Core följt av spinning. Osvettigt följt av supersvettigt. Och sen in i duschen.

Dagens pass var inte lika välavvägt. Spinning följt av core. När jag drypande klev av cykeln kände jag inte att jag undvek starka dofter såsom exempelvis svett tillräckligt mycket för att känna mig helt bekväm med att kravla runt på en matta i en sal fylld med nyombytta corare. Och inte blev det bättre då corepasset väl kom igång. Redan i andra låten var det som att ett litet Niagarafall på 178 centimeter öppnades för allmän beskådan. Men den stora turismtillströmningen uteblev som tur var.

För en gångs skull kändes corepasset riktigt tungt. Jag vet inte om det kan ha berott på att benen redan fått en redig genomkörare eller om jag börjat hitta rätt läge i övningar som jag tidigare bara vilat mig igenom. Oavsett vad blev det en bra kombo i dag.

Taggar:, ,

2 responses to “Kan du sluta svettas, tack?”

  1. jossan says :

    Men det är ju gammal svett som luktar! Har inte och göra med hur mycket man svettas. Svettpartiklar kan liksom kapsla in sig i kläderna även fast dom är nytvättade och börja stinka så fort man blir varm. Finns ett speciellt tvättmedel som heter Fit & Clean som funkar skitbra 🙂

Kommentera

