Förhoppningar på 2014

Det finns så sanslöst många duktiga personer där ute. Som tränar mycket. Löper fort. Rör sig långt. Tar sig ut ofta. Mitt viktigaste träningsnyårslöfte 2014 är att inte snegla så mycket åt sida, utan att i stället blicka mer inåt.

Det är lätt att glömma bort varför man tränar. För de flesta av oss handlar det inte om några OS-satsningar. Det rör sig inte om att spöa grannen och knäcka hon där borta. Det enda som är viktigt är att våga utmana sig själv. Huruvida du vinner eller inte är sekundärt, för i samma ögonblick som du vågar höja ribban har du redan övervunnit ett hinder.

Det är alltid hundra gånger bättre att misslyckas än att aldrig ens försöka.

Mitt största mål med 2014 är att ta mig i mål i ett maraton. Då har jag sprungit längre och kämpat hårdare än vad jag gjort tidigare. Någonsin. Då har jag tagit mig från noll till längre än jag trodde mig klara på under två år.

Men mål och förhoppning är inte samma sak. Och min absolut största förhoppning inför 2014 är att få hålla mig hel och motiverad. Gör jag det vore det en bonus ifall jag får klara något eller några av dessa målsättningar:

  • Gå under 3:20 på 1 km.

  • Gå under 23 minuter på 5 km

  • Gå under 20 minuter på 5 km

  • Gå under 43 minuter på 10 km

  • Gå under 40 minuter på 10 km

  • Gå under 100 minuter på halvmara.

  • Gå i mål i Vildsvinet.

  • Gå i mål i Toughest.

  • Gå i mål i Stockholm Maraton.

Taggar:, ,

Kommentera

