Förlöpning: Adventsloppet

Adventsloppet

I morse när jag vaknade var det någon elak sate, som hade bytt ut mina lår mot stumma limträbalkar (jag misstänker att det kan ha varit Katten Ruby, som ville protestera mot gårdagens våldsfilmstittande). Att låren värkte var i och för sig ingen överraskning. Inte efter benpass i fredagskväll och spinning i går. Men träningsvärken gjorde att jag sölade till det ordentligt i morse – planen var att komma ut vid klockan 10:00, men det blev först strax efter 15:00 som jag snörade på mig.

Planen var att springa 10 kilometer asfalt i dag. Men så kom jag på att jag ju lika bra kunde testspringa spåret inför Adventsloppet nästa söndag. Tydligen är det 180 löpare som anmält sig, vilket känns riktigt mycket för ett helt nytt lopp. Förhoppningsvis är inte alla elitmotionärer och hårdsatsande orienterare, för då hinner dom nog plocka ner målgången innan jag kommit in på upploppet.

Löpningen flöt på rätt bra när jag väl hade kommit ut. Eftersom mina otvättade tajts börjat lukta svavelsyra testade jag mina nya underställsbyxor. Det är nog första gången sen lågstadiet jag haft på mig något som liknar långkalsonger. Men shit vad skönt dom värmde.

Då jag kom in för varvning (loppet är 2×5 kilometer) började hjärnan strejka. Plötsligt ville den lägga av och gå hem. Och under den påföljande kilometern funderade jag på huruvida det går att ändra anmälan, så att jag får springa i 5 kilometersklassen i stället. Inte blev inställningen bättre då mobilen lade av och jag plötsligt fick lyssna på ljudet av min flåsande andning i stället för min löparplaylist.

Men grejen är ju att benen är starkare än hjärnan. Dom hade inga problem med att orka två varv. Dom hade till och med ork till att höja tempot. Hur mycket vet jag inte, men enligt kyrkklockan gick andra varvet i alla fall snabbare.

Målet på söndag är ganska defensivt satt: 47,30 min. När mobilen lade av i dag hade jag snittat sex kilometer på 4:47 och hade precis fått upp farten till 4:14-4:20. Så med en uppvärmd kropp redan från början samt lite tävlingsanamma borde jag klara målet utan större problem på söndag.

Förhoppning vs Facit för veckan som gått:
 Måndag: Bröst/biceps/mage
 Tisdag: Vila på grund av tjänsteresa
√ Onsdag: Löpning (intervaller)
Torsdag: Rygg/axlar/mage: Försov mig totalt och hann inte ta igen passet på kvällen.
√ Fredag: Ben (morgon), slölöpning (kväll): Både ben och löpning kördes på kvällen.
√ Lördag: Core + spinning: Corepasset blev ersatt mot ett ordentligt magpass pga försovning.
√ Söndag: 10 km asfaltslöpning

Jag har börjat försova mig väldigt mycket på slutet. Hoppas inte det är början på någon trend. I morgon vill jag studsa upp 04:40, för ett gympass innan tåget ner mot Stockholm.

Taggar:, , ,

Kommentera

