Moment 22: Löpångest

På slutet har jag inte sprungit många pass alls. Och för varje pass jag hoppar över blir jag mindre och mindre motiverad. Det är som att jag blivit rädd för att ta mig ut och känna hur mycket sämre jag är nu jämfört med för några månader sen. Det är som att jag har fått löpångest.

Jag hade lovat mig själv att jag skulle ta en runda i dag. Men när klockan väl ringde kom jag på ursäkt efter ursäkt. Först långfrukost. Sen var det tydligen ledigt i tvättstugan. Och lägenheten måste ju städas. Sängen blir ju så mycket trevligare ifall den är nybäddad. Och kanske finns det en poäng i att stryka nästa veckas kläder redan nu?

Till sist – när klockan var 15 och jag stod på gränsen till att dra igång ett långkok – kom jag till sans. Oavsett hur oshapad jag är. Oavsett hur få kilometer jag orkar. Oavsett alla om och men. Jag skulle ta mig ut i dag.

När jag väl kom ut visade det sig att benen var lätta och smidiga. Det fanns stuns och det fanns kraft. Det är knappast där problemet sitter. Problemet är hjärnan. Den motarbetat mig konstant. Redan efter de inledande kilometrarna ville den få mig att ta den kortaste vägen hem. Som tur var hade mitt undermedvetna varit slugare än så – den kortaste vägen hem var via en blåsig raka, som jag verkligen avskyr. Så i valet mellan att springa lite längre eller löpa längs en mardrömsraka, valde sabotagehjärnan det första alternativet. Och på så vis tog jag mig runt hela den runda som jag hade planerat.

När jag väl var hemma igen upptäckte jag att rundan inte alls var 7 kilometer. Den var 9 kilometer. Och jag hade inte alls sprungit i 5-tempo, som jag trodde. I stället hamnade snittet på 4:38, med avslutande kilometrar på 4:30/4:30/4:16. Vilket ju är jättebra för att vara jag här och nu.

När jag väl tar mig ut klarar jag klart mycket mer än vad jag tror. Varför måste de negativa tankarna hela tiden ställa sig i vägen mellan mig och löpningen? Varför har jag dragit på mig löpångest?

Taggar:, ,

Kommentera

