Välkommen till 65-kilos klubben!

Då jag började träna för cirka 15 månader sen pendlade jag i vikt mellan 50-53 kilo och målet var ganska givet – att gå upp i vikt. Och det lyckades jag med. Efter att under 34 år ha legat på ett BMI som indikerade rätt kraftig undervikt, hade jag i våras lagt på mig tillräckligt för att vara normalviktig. Men ambitionen var högre än så. Jag har hela tiden siktat på att ta mig upp till 66 kilo.

I dag då jag klev på vågen efter morgonens träning (rygg/axlar/mage) visade den 65,1 kilo. Jag har aldrig tidigare i mitt liv varit tyngre än vad jag är just nu.

Att både vilja gå upp i vikt och samtidigt bli en bättre löpare är så klart lite kontraproduktivt. Men egentligen är löpningen bara ett delmål. Det övergripande målet är att må bättre och orka mer. Om det sker på bekostnad av lite sämre kilometertider kan jag ta det.

Det är nog många som tycker att problem med att inte kunna lägga på sig vikt är ett enormt icke-problem. Och jag har full förståelse för dom som kämpar för att tappa kilon, dom har det nog än tuffare. Samtidigt har det inte varit helt roligt att alltid vara tanigast. Alltid varit svagast. Alltid vara den som får leta XS-kläder, bara för att inse att de kläder som faktiskt sitter okej enklast hittas på barnavdelningarna. Jag minns fortfarande hur det kändes att på lågstadiet vara den enda som på två försök inte ens lyckades komma fram till till grusstubbet i kulstötning. Vid det andra misslyckande försöket var det en snäll funktionär som mätte min stöt, trots att den egentligen var underkänd på grund av för kort längd.

Mitt mål har aldrig varit att bli biffig. Det har snarare handlat om att bli normal. Och där ligger jag sen en tid tillbaka – mitt på skalan över normalviktiga.

För bara några veckor sen var jag på väg neråt i vikt. Jag lyckades helt enkelt inte stoppa i mig tillräckligt med näring för att täcka det som brändes vid all träning. Men det fallet stoppades ganska effektivt av proteinpulver. Och nu är jag alltså på väg uppåt. Målvikten är som sagt 66 kilo. När jag väl kommit dit blir nästa problem att komma på hur jag ska behålla vikten. Då är det nog dags att ersätta Super Gainer med någon slags mildare återhämtningsdryck.

Fram tills dess njuter jag av att få tillhöra 65-kilos klubben.

Taggar:, , , ,

Kommentera

