Klantidrottsskada

Veckan fick en finfin start. Klockan ringde 04:30. Jag studsade upp, stekte några pannkakor och drog iväg till gymmet. Och äntligen, äntligen börjar värken från torsdagens benpass släppa. Att ha en träningsvärk som hänger kvar i fyra dygn måste vara något slags rekord – ett tydligt kvitto på att jag tidigare har tränat benen alldeles för enformigt. På plussidan: Gårdagens asfaltslöpning kändes inte alls i vaderna då jag i morse traskade ner för trappen.

Förra veckan hann jag inte med något bröst/triceps-pass, så det var vad som stod på agendan i dag. Jag kände mig ganska klen i kroppen och även fast jag gick ner i vikter hade jag vissa problem med att klara av att hålla upp antalet repetitioner. Framåt slutet av passet skulle jag svinga upp en 14-kilos hantel över skallen, för att köra en sista tricepsövning. Och det var då det hände – det sa bara TJONG! i skallen, när jag råkade drämma hanteln i pannan.

Reaktionen var ungefär som då någon halkar på en isfläck: Jag blickade kvickt omkring mig och låtsades som ingenting. Men i skallen ljummade det till ordentligt. Och när jag efter passet kom ut från duschen hade bulan i pannan tittat fram.

Kort summering: Så jävla klantigt.

I går testade jag en ny variant av ett gammalt favoritlöpspår. Det är en väldigt tacksam runda, som utan problem går att bygga på i takt med att benen och lungorna blir starkare. Som tur var råkade jag springa fel. Fellöpningen gjorde att jag hittade en väldigt vacker cykelbana, som inte fanns med på min karta.

Totalt blev det 17,5 kilometer asfaltslöpning i lungt, skönt tempo. Det vore lögn att hävda att det gick lätt, men det gick i alla fall. Och längs vägen fick jag kika lite på betande hästar, gödslade fält och en vacker å. Tyvärr lade mobilen av längs vägen, så den sista kilometern fick jag springa till ljudet av min egna hastiga andning.

afaltslöpning

Taggar:, ,

Kommentera

