Ny lördagsdubbel

Lördagsdubbeln – med core följt av 55 minuter spinning – börjar efter två gånger kännas som en riktigt fin vana. Särskilt som den efterföljs av en slö cafébrunch med boksällskap. Men i dag var det nära att det inte blev någon spinning.

Då jag skulle rusa iväg efter corepasset hittade jag inte på min vattenflaska någonstans. Den låg inte kvar i salen. Stod inte i skåpet. Fanns inte inne på toaletten. Låg inte vid rodden eller speglarna där jag hade värmt upp. Den var kort sagt borta. Och med tanke på hur mycket vatten jag brukar bälga på under spinningpassen kändes det knappt lönt att gå dit. Men jag gick dit ändå. Den mörka salen var fullsatt så när som på en enda cykel längst in i hörnet – den var sadeln paj på.

Vilken tur – då har jag ett giltigt skäl till att hoppa över dagens pass, sa jag lite för glatt.
I helvete heller, tyckte Spinning-Annika, som letade fram en skiftnyckel och lät mig laga sadeln under uppvärmningslåten.

Spinning-Annika är en extremt respektingivande person. Säger hon att du inte har något skäl att hoppa över träningen, då har du inte det. Och säger hon att du ska laga en cykelsadel, då gör du det. Då kvittar det att du inte har någon aning om hur det ska gå till.

Men jag lyckades laga sadeln. Och jag lyckades klara mig genom hela passet utan vatten. Jag lyckades även cykla hårdare och på högre växlar än förra veckan. Svetten bara forsade fram. Men jag tog mig i mål.

Spinning-Annika är helt enkelt så respektingivande (läs: peppläskig) att hon plockar fram extra krafter hos mig. Hon gormar, skriker och sjunger. Och jag trampar fortare. Lägger på mer vikt, trots att benen alldeles nyss trodde att dom presterade max. Hon får mig att visualisera det övergripande målet och göra allt för att ta mig ett litet, litet steg närmare det.

Skulle jag ha Spinning-Annika med mig i spåren skulle jag aldrig vika ner mig och ta den enkla vägen. Då skulle det inte vara lönt att hoppa över ett pass på grund av dåligt väder eller sen utstämpling från kontoret. Jag får försöka lägga in hennes påmanande i skallen och plocka fram det så fort lathjärnan försöker komma till tals. Och funkar inte det får jag bugga nästa spinningpass och köra som soundtrack i löparlurarna framöver.

Dagens lärdom: När du tror att du är trött har du massvis kvar. När du tror att det är tungt kan du alltid öka. När du är sugen på att hoppa över måste du ruska om dig själv.

Dags att ge upp? I helvete heller!

Taggar:, ,

2 responses to “Ny lördagsdubbel”

  1. idaaspens says :

    Härligt det låter!
    Har precis återupptäckt spinning på ett nytt gym och är i färd med att hitta den perfekta instruktören, hon Annika låter som den bästa av dem alla 😀

Kommentera

