Vuxna män gör saker tillsammans

När allt fler vänner förvandlas till gifta småbarnsföräldrar gäller det att hitta bättre anledningar till att umgås än tonårsfylla och klubbande. Och vilken anledning kan vara bättre än att springa en sväng?

Franke var tvungen att ta några högst suspekta bilder till jobbet i dag. Och då dom skulle tas vid Pelles föräldrars sommarstuga bestämde vi oss för att slå tre flugor i en smäll.

  • Franke och Stefan fick ta bilen med all packning till stugan.
  • Jag och Pelle sprang ut dit längs ödsliga skogsvägar.
  • Och när Franke var färdigfotad skulle bastun ha hunnit bli varm.

Det är sällan jag springer med andra. Jag vet inte riktigt varför. Det har bara blivit så. Men i somras tog Pelle ut mig på en riktigt smällvarm löptur. Det var mitt första lite längre pass. Och det var någonstans under den rundan som jag insåg att jag faktiskt skulle ha en ärlig chans att knäcka en halvmara under slutet av sommaren.

I dag gjorde vi alltså comeback som löparpartners. För min del blev det knappt fyra kilometer uppvärmning innan vi möttes upp längs vägen. Jag hade räknat med hård asfaltslöpning. Men Pelle känner till området, så i stället blev det skön grusväg samt lite trixig stiglöpning.

Fram till för bara någon månad sen skulle jag aldrig ens tänkt tanken på att springa från Gävle till Harkskär. Eller jag kanske skulle ha tänkt tanken. Men jag hade snabbt avfärdat den som vanvettig. Nu – en månad senare – vaknade jag upp i morse och tyckte att det kändes som en helt självklar idé.

Totalt blev det cirka 17 kilometer i rätt behagligt tempo (ett par sekunder över 5 min/km). Kroppen kändes lätt och spänstig. Och benen var förvånansvärt starka trots gårdagens spinning. Eller så var det just på grund av gårdagens cyklande som de kändes så pigga.

Men även om löpningen var skön var det ingenting mot för hur det kändes att kliva in i bastun. Den ligger skitfint till på en brygga med utsikt över havet. Och jo – jag lyckades även doppa mig tre gånger i det lite väl kalla vattnet.

Det här blev en helt lysande träningsvecka:
Måndag morgon: Bröst/triceps och lite mage.
Måndag kväll: Spinning 30 minuter.
Tisdag morgon: Lätta benpasset + ordentligt med mage.
Onsdag morgon: Tungt med axlar och rygg.
Onsdag kväll: Asfaltslöpning 6,75 km.
Torsdag morgon: Rygg/axlar/mage.
Fredag: VILA!
Lördag morgon: Core + spinning 55 minuter.
Söndag: Gruslöpning 17 km.

Tyvärr kommer nästa vecka inte bli lika bra. Det kommer helt enkelt inte hinnas med.

Taggar:, , ,

One response to “Vuxna män gör saker tillsammans”

  1. challengediabetesblog says :

    Låter som en riktigt härlig söndag 😀 Gott när man får till en rejäl träningsvecka!

Kommentera

