Inspiratör

Då jag för 14-15 månader sen började småspringa igen efter alltför många år av stillasittande, chips och dokusåpor började jag med en asfaltsrunda på två kilometer. Efter någon vecka lade jag på ett kvarter till. Och någon vecka senare blev det ytterligare ett kvarter. Innan jag fattade vad som hade hänt sprang jag milen varje söndag.

Ulf var i samma situation. Han hade också varit rätt stillasittande i ett gäng år (eller det var i alla fall vad han påstod). Och han var i liknande form som jag – det var en pina att springa mer än ett par kilometer.

Jag skulle vilja hävda att jag peppade igång honom att springa mer och längre. Men då jag tog ett långt break över vintern fortsatte han. Och det blev bara längre och längre för hans del. Sen dess är det han som fått peppa igång mig att tänja på gränserna.

Ulf satte ganska tidigt upp målet att klara ett maraton. Och hade det inte varit för hans satsning hade jag aldrig dragit igång min egen. Men jag trodde att han – liksom jag – skulle premiärtesta i Stockholm nästa vår. Därför blev jag rätt förvånad då han för två veckor sen postade en bild på hans medalj från Växjö Maraton.

Att på bara ett år gå från att knappt orka två kilometer till att klippa en distans på drygt tjugo gånger så mycket är sjukt imponerande. Men även inspirerande. Det är egentligen inte så svårt – det handlar bara om motivation, målmedvetenhet och tro på sig själv. Det handlar om att lägga ner tiden som krävs för att bli bättre.

Varje gång jag har svårt med motivationen tänker jag på Ulf. Jag vill också nå dit han har nått. Jag kan också nå dit han har nått.

1000449_10152322452659358_1321494051_n

En liten medalj med en stor innebörd.

Taggar:,

3 responses to “Inspiratör”

  1. Julia says :

    Heja dig! 🙂

  2. Andreas says :

    Magiskt! Se vad lite vilja kan leda till.

  3. idaaspens says :

    Grymt!
    Känner igen mig i starten på den berättelsen.. För några månader sedan orkade jag inte ens springa till spårvagnen… Nu är mitt mål en halvmara till våren, det ska fasen gå!
    Ska följa din blogg, för den verkar ju vara knökfull med inspiration! 🙂

Kommentera

