Veckans löparskiva: Peal Jam

 

Pearl Jam

Pearl Jam – Lightning Bolt

Visst. Veckan innehöll bara två löppass. Men det innebär inte att veckans springande inte haft något soundtrack. Den här veckan har jag – något otippat – upptäckt ett gäng åldrade gamla hjältar.

Jag tror inte att jag har lyssnat på någon ny Pearl Jam-skiva sen dom släppte Vitalogy. Och den kom trots allt 1994. I gengäld lyssnade jag på den så mycket och så fokuserat att jag fick för mig att den var ett mästerverk, trots att den är hyggligt platt i jämförelse med de två legendariska skivorna Ten och Vs.

Hade det inte varit för att jag fick för mig att jag hade plöjt allt nytt på WiMP hade jag nog aldrig gett Lightning Bolt en chans. Även om dom där och då – under högstadiet och början av gymnasiet – betydde allt är nytt material från Pearl Jam inte direkt något jag gått runt och längtat efter. Därför blev förvåningen dubbel: Inte nog med att jag plötsligt lyssnade på Lightning Bolt, jag insåg även rätt snabbt att det är en väldigt bra skiva.

Lightning Bolt varvas skön ärkerock med det där vemodigt långsamma anslaget, som alltid varit Pearl Jams absolut bästa disciplin. Och jo, det är även en riktigt skön löparskiva. Särskilt i de lite lugnare landsvägslåtarna.

Längd: 46:57 min.
Rekommenderad löptakt: +5 min/km.
Skönaste löpspår: Det omväxlande titelspåret Lightning Bolt.
Powertrack: Getaway.

…och om någon mot all förmodan legat sömnlös och undrat hur jag kunde överleva vecka 41 utan någon löparskiva kan jag lugna denna person – då lyssnade jag på Elliphant – A Good Idea.

Taggar:, , ,

Kommentera

