Lördag morgon: Like a virgin

Proteinpulvret Super Gainer

I morse när jag till sist klev upp (jag hoppas verkligen inte att grannarna hör hur mycket jag snoozar) hade Katten Ruby demonstrerat sitt missnöje på det mest effektiva sättet hon kan – genom att kissa på mina kläder. Den lilla hög med träningskläder, som jag lade fram innan jag gick och lade mig, hade under natten fått en helt, helt annan doft.

Till Kisskatten Rubys försvar bör sägas att hon försökte förvarna mig. Tidigt, tidigt på morgonen försökte hon få upp mig. Eller: Hon lyckades få upp mig, men då jag insåg att hon visst hade mat gick jag och lade mig igen. Det hon i själva verket försökte säga var att hennes kattlåda såg ut som skit – bokstavligt talat. Så jag kan inte riktigt klandra henne för att hon kissade på det enda rena hon hittade inne på toalettgolvet.

Efter morgontrötthet, snoozning och kissincidenten kom jag till gymmet lätt försenad, men jag hann ändå värma upp och köra ett halvt pass innan det var dags för dagens core. Jag körde axlar innan och rygg efter coreträningen. Kanske inte helt genomtänkt, med tanke på vilka delar av kroppen som core fokuserar på. Men samtidigt kändes det skönt att bli totalmör i ländryggen och axlarna.

Jag gillar verkligen att helgträna. Ingen stress. Inget tåg som ska passas. I stället kan jag ta det lugnt och metodiskt och köra så länge jag vill.

Efter de avslutande ryggövningarna passade jag på att köra lite extra mage mellan strechövningarna. 12 x 20 crunches kändes som ett perfekt slut på början av min lördag.

Efter en härlig långfrukost därhemma drog jag ut på stan för dagens mission: Att hitta en ny cykel. Tyvärr fanns det inte så många att välja på, så i stället kom jag hem med två kilo proteinpulver och mitt livs första shaker.

Jag är lite kluven till proteinpulver. Någonting inom mig tycker att det spontant inte känns rätt. Särskilt inte när det heter Super Gainer och osar flottigt uppumpade skådebrödsmuskler. Å andra sidan – vad är skillnaden på att blanda proteinshakes jämfört med att knapra powerbars eller dricka proteinberikad mjölk?

Givetvis räknar jag inte med några superresultat av Super Gainer. Men på slutet har jag haft svårt att hålla vikten. Jag har alltid varit smal som en sticka, men under de senaste 14-15 månaderna (sen jag började styrketräna) har jag lagt på mig drygt tio kilo. Nu – när jag börjat löpträna mer – har jag börjat tappa vikt. Och det känns inte helt bra. Så min förhoppning är att proteinpulvret kan hjälpa mig att behålla min vikt samtidigt som jag kan fortsätta träna lika mycket.

Då jag knallade ut från hälsokostbutiken med min superstora burk byggarpulver kändes det som att vid 35-års ålder bli av med oskulden.

Taggar:, , , , , ,

Kommentera

