Lördag kväll: Sisyfos

Bild

Planen för helgen har varit att köra morgon + kväll bägge dagarna. Men då jag vaknade upp efter en skön gubbvila under eftermiddagen var jag inte alls pepp på att sticka ut och löpa. I stället bakade jag lite knäckebröd.

Det är busenkelt – i alla fall om man snor det här receptet, som jag moddade lite efter vad jag hade hemma:

2 dl majsmjöl
1 dl pumpakärnor
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
Blanda ihop med 2,5 dl kokande vatten och 0,5 dl olja. Platta ut mellan två bakplåtspapper. Toppa med flingsalt.Grädda i 30 minuter på 150 grader.

När väl knäckebrödet var klar hade även benen fått lite mer spring i sig, så jag svidade upp och drog iväg.

I mitt terrängspår finns det en rätt tuff backe. Från ena hållet är den idiotbrant, medan den är mer långseg på baksidan. Jag har länge funtat på att köra en övning som jag kallar Sisyfos – full rush upp till toppen, jogga ner på andra sidan och, utan att vila, rusha tillbaka upp. I dag var det äntligen premiär för Sisyfos.

Jag körde fyra stycken och fick alltså åtta ordentliga uppförsrusher (fast i ärlighetens namn körde jag inte särskilt hårt under den första omgången, då jag var lite orolig över hur trött jag skulle bli). På sikt borde jag satsa på att klara sex stycken Sisyfos i maxfart.

Under uppvärmningslöpningen kände jag för första gången att det börjar bli läge för handskar. Och längs vägen såg jag flera isade pölar. Vintern är verkligen på gång nu.

Inklusive uppvärmning och nerjoggning blev det en ganska skön runda på 7,12 kilometer.

Taggar:, ,

Kommentera

