Onsdagspepp

Efter gårdagens introduktionskurs i negativt tänkande, vilken tyvärr inte är studiemedelsberättigande, lovade jag mig själv vid läggdags i går att vakna upp som en betydligt mer peppad människa. Och so far har det funkat:

  • Ingen översovning.
  • Inget morgonbråk med Katten Ruby.
  • Ett riktigt fint gympass.
  • Inget tyst svärande över att jag råkade missa tåget till Stockholm.

I dag var det fokus på benen och jag testade att köra övningarna med lite mindre vikt och mycket långsammare rörelser. Som jag har förstått det, men det kan så klart vara helt fel, krävs det belastning även i ”vilomomenten” för att träna hela muskeln (dvs träna både muskelns ihop- och utdragande). Och min bästa gissning på hur man tränar i ”vilomomentet” är att aldrig släppa efter, utan jobba långsamt med jämn påfrestning även under övningarnas tillbakaväg.

Jag har funtat på att köpa in ett par pass personlig tränare för att få belägg för alla mina träningsteorier (eller kanske snarare: få dom helt kullkastade). Men det får bli en framtida fråga. För nu kör jag efter egen skalle.

Bortsett från de långsamma benövningarna toppade jag allt med lite biceps och en ordentlig stretchgenomgång. Och till skillnad från i går kändes allt kanon hela vägen. Jag kände mig stark, smidig och säker. Till och med det ovårdade uteliggarskägget, som vuxit fram ur min egen lathet, såg snyggt ut i spegeln.

Tyvärr kommer det här bli min tredje dåliga löpvecka på raken. Gårdagens inplanerade backpass ställdes in, då jag kom hem från jobbet först klockan 20. I det läget prioriterades käk högre än att nöta ner kroppen ytterligare. Och i kväll + i morgon är jag i Kalmar, utan möjlighet att köra något pass.

Men med bara lite tur ska jag i alla fall klämma in ett litet backpass på fredag samt en 15-kilometare på söndag. Alltid något. Bättre än inget.

Taggar:, ,

Kommentera

