Inspiratör eller Vem kan slå en pensionär?

Det finns en äldre herre som brukar vara lika gymmorgonpigg som jag. Och han bangar inte för att nämna att han är pensionär. Jag kallar honom Rycket, för han rycker så satans hårt i maskinerna.

Troligtvis kommer jag aldrig bli lika stark och vältränad som Rycket – oavsett vilken övning det handlar om och oavsett hur mycket vikter jag lassar på kör Rycket med 150% av min belastning. Men om jag skulle vara hälften så pigg och fit som honom när jag börjar närma mig hans nuvarande ålder skulle jag bli grymt nöjd.

I dag började jag och Rycket snacka löpning. Han hade sprungit Stockholms Maraton 1986-1987 och 1988 hade han varit över i New York för att springa maran. 25 år senare funtade han nu på att göra comeback på Stockholms maratonbana nästa år.

Så fort jag hörde det fick jag en inre syn: Rycket startar i gruppen efter mig och redan efter fem kilometer trippar han förbi mig på fjäderlätta steg. I farten vänder han sig om och frågar – i all välmening – hur det går.

Mitt nya mål inför nästa år är att inte bara ta mig runt, jag ska även ge Rycket en ordentlig match.

Troligtvis kan jag inte slå en pensionär, men med lite tur kan jag i alla fall hålla jämna steg med honom. Det är när jag möter inspiratörer som Rycket som jag inser att det nog inte är så farligt att åldras trots allt.

Taggar:, ,

Kommentera

