Dagen efter

Dagen efter ett ordentligt löppass kan ibland vara ungefär lika trevlig som en ordentlig bakfylla. När klockan ringde 04:40 i morse hade jag en katt på magen. Och hon verkade vara betydligt piggare än vad jag var. Där och då var jag mycket, mycket när att ställa in måndagsträningen och ta en sovmorgon. Men en snoozning senare skärpte jag till mig och steg upp. Det var då jag kände dom – benen.

Trots att jag stretchade ut ordentligt efter gårdagens löpning och unnade mig ett ordentligt långbad hade någon gjutit betongklumpar i så väl vader, som lår och stjärten på mig under natten. De få metrarna från sängen till spisen hade i dag gått betydligt bättre med en rollator som sällskap. Men tre snabbstekta pannkakor senare kände jag mig ändå tillräckligt stark för att dra iväg till gymmet.

Enligt schemat skulle dagen ha innehållit ett tyngre pass rygg/axlar. Men på grund av cementklumparna i underkroppen tummade jag på upplägget. I stället inledde jag med hopprep, lite balansplatta och en hel del stretching. Det fick ta lite tid i dag.

När benen väl hade blivit tillräckligt varma för att jag åtminstone skulle kunna gå ganska naturligt nerför trappan till undervåningen på Må Bättre lämnade jag morgonkoman bakom mig och hann med ett kortare, lättare pass rygg. Allting toppades med några crunches och en andra stretchinggenomgång av benen.

Vid det här laget borde jag ha lärt mig att det är väl värt att faktiskt förhandsboka plats på måndagståget. Men nä. Inte då. Och när jag hoppade på snabbtåget söderöver var det så överfullt, med stående årskortsresenärer lite här och där, att jag inte pallade. Det får bli nästa tåg. I stället sitter jag just nu på stationen i Gävle och käkar frukost. Risken för att cementen i benen på nytt hunnit stelna, då jag väl kommer fram till Stockholm, får anses vara mycket stor.

Taggar:, , ,

Kommentera

