Lördagsrapporten

sushi

På slutet har jag inte haft dålig träningsmoral – jag har även varit rätt kass på att blogga. Det är dags att vakna. I dubbel bemärkelse.

I går tog jag mig i alla fall iväg till Må Bättre. Fast det var med en tvåtimmars försovning på samvetskontot som jag gick till gymmet. Så upplägget blev inte riktigt som jag hade tänkt – i stället för ett riktigt tungt benpass följt av core, kom jag lagom till corepasset. Och därefter var jag inte särskilt pepp på de tunga vikterna.

I stället körde jag mitt lätta benpass – det jag kallar för mitt löpbenpass. Mycket höftböjarna och de små musklerna. Lätta vikter och skonsam träning. Sen körde jag vader och lite biceps innan jag avslutade med lätt benböj. I stället för att lassa på en massa vikter testade jag att bara köra med stång + 10 kilo, men att göra varje böj så långsamt som möjligt samt stanna i nittiogradersbottenläget i 4-5 sekunder. Det blev ordentligt tungt. Fast tungt på ett annat sätt än då det rör sig om tyngre vikter.

Som avslutning varvade jag Göstas militärcrunches med stretchövningar.

På det hela taget blev det ett väldigt långt, men samtidigt skonsamt, pass. Därefter mötte jag upp med min mor för att käka lite sushi. Och som en ordentligt fin bonus hade hon med sig en massa torkad svamp åt mig.

Bild

En av mina värsta farhågor är att jag kommer att tackla av ordentligt under vintern. Jag har aldrig tidigare kört vinterlöpning utomhus och jag har inte riktigt psyket för att nöta löpband. Visst, jag kan köra någon halvtimme och beta av 5-6 kilometer. Men jag pallar inte köra någon direkt långlöpning utan att få röra mig framåt.

Nu är det väl – förhoppningsvis – rätt lång tid kvar innan snö, slask och minusgrader. Men för att vara i alla fall teoretiskt rustad för en löparvinter har jag börjat samla på mig tips, för jag vill inte hamna i en situation där min brist på utrustning blir det som gör mig inaktiv. Fodrade tajts vs flera lager? Vinterskor vs avtagbara broddar? Ju fler tips jag får, desto svårare har jag att bestämma mig. Och som om läget inte vore svårt nog föreslog Pellepellepelle i går att jag skulle skippa vinterlöpskorna till förmån för orienteringsdojor.

Ett av dom tips jag har fått är att köpa ett par Icebug. Tydligen både varma och med riktigt bra grepp.

I och med att jag helst vill prova skor innan jag köper dom har webbshopparna inte känts som något direkt alternativ (dessutom är jag tillräckligt old fashioned för att vilja stötta lokala butiker genom att handla hos dom) och varken Stadium eller Intersport har haft något vidare utbud av vinterlöparskor.

Men tydligen har jag samlat på mig tillräckligt många vuxen-/vildmarkspoäng för att öppna portarna till Naturkompaniet. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att dom skulle kunna ha sportgrejer. Jag har mest sett deras butiker som ett ställe där man köper kåsor, frystorkade delikatesser och überdyra kvalitetstält. Men dom hade ju råmycket vinterlöparskor också. Och framför allt hade dom Icebug.

Här och nu känns det som att nästa löning kommer att spenderas i vinterlöpningens tecken.

Bild

Taggar:, , , , , ,

2 responses to “Lördagsrapporten”

  1. Drgugge says :

    Jag har ett par Icebug Pytho2 sen två år tillbaka och de är verkligen suveräna när det är isigt, funkar riktigt bra när det är slaskigt också eftersom de är hyfsat täta.
    Sen är det bara att njuta av vinterlöpning 😉

Kommentera

