Veckans löparskiva: Dizzee Rascal

 

Dizzee Rascal - The Fifth

Dizzee Rascal – The Fifth

Dizzee Rascal har betytt masvis för mig. Kring 2003 fick jag för mig att mitt musikintresse hade peakat. Att jag aldrig mer skulle hitta nya favoriter som skulle förändra mitt liv, på det där omvälvande sättet som artister och band brukade kunna skaka om allting i grunden då jag var yngre. Men så kom Dizzee Rascal (och The Libertines) in i mitt liv. Och allt förändrades.

Dagens Dizzee Rascal har väldigt lite gemensamt med den brittiska rappare som 2003 gjorde att grime blev ett bruksord även i Sverige. Om han var cool, rapp, nyfiken och nyskapande då, känns han mer lat och framgångsfnaskande tio år senare.

The Fifth har inget av den nyskapande coolhet som debuten Boy In Da Corner hade. Då var han en hänsynslös rebell. Nu känns Dizzee mest bara cynisk. Han vill ha framgång. Han vill sälja skivor. Och han har fattat hur han gör det – mer tröttsamt skrytig Stureplanshouse och mindre framåtblickande, brittisk gata.

Men om The Fifth är en ganska tråkig sak som lyssningsskiva, så är det en desto bättre löparskiva. Tempot är bra, beatsen är pådrivande och allting manar till fina tider. Det är helt enkelt en skiva att springa snabbt till. Däremot är låtarna lite för korta – ofta klockar dom in på under fyra minuter – och därmed är det mycket svårt att hinna med en kilometer per låt. Men lyckas du väl med det har du klämt 16 kilometer på under en timma. Och det är ju inte direkt illa.

Längd: 57,18 min.
Rekommenderad löptakt: 4:40 min/km och under.
Skönaste löpspår: We Don’t Play Around.
Powertrack: Inledande Superman får igång fötterna omgående.

Taggar:, , , ,

Kommentera

