Löparstad: Kalmar

Kalmar slott

…och på den sjunde dagen vilade han inte.

Det blev ingen söndagslånglöpning den här veckan. Men det var planerat. Dagen efter Tenfältskans kalas hade jag vikt åt vila (läs: bakisvila). Men efter ett par timmar på sängen i hotellrummet i Kalmar började det spritta i benen. Jag tänkte ta en kort och väldigt, väldigt långsam runda. Så blev det inte.

Om Landskrona är en bra löpstad är Kalmar en helt lysnade löparstad.

Hotellet ligger ett par stenskott bort från Kalmar Slott. Därför kändes det rätt givet att springa åt det hållet. Sen hittade jag – av en slump – ett helt underbart spår i Kalmarsundsparken. Kilometer efter kilometer av strålande naturupplevelse. Havet på ena sidan. Skog på den andra. En liten vacker fiskeby. Långa buskar som snarare osar medelhav än Östersjo. Och längs hela vägen superfin grusterräng.

När spåret vände hemåt igen vid Stensöbadet snabbkollade jag på mobilen – cirka fem kilometer, så det stod klart att den korta rundan skulle bli en milvända. Däremot sneglade jag inte på några tider, utan försökte hålla ett jämnt tempo. Benen kändes spänstiga, om än lite ömma i innersidan av låren. När jag började närma mig slottet igen testade jag att öka takten, tänja ut steget och tänka ordentligt på att räta upp kroppen och lyfta knäna. Kroppen svarade positivt och jag kände att farten blev ganska bra.

När jag väl hade pustat ut och började kolla resultatet av rundan blev jag paff – det här var min i särklass snabbaste mil hittills i år. Ett snitt på 4:37 per kilometer, en sluttid på 46:11 och en avslutande kilometer på 4:00.

Visst. Jag ligger fyra minuter över min snabbaste tid från förra året. Samtidigt kapade jag årets snabbaste mil med nära en minut.

Det är säkert inte helt bra att springa fort dagen efter en kalaskväll. Men samtidigt är det ganska talande: Min snabbaste mil förra året gjordes dagen efter en utekväll. Och min superfina inledningskilometer i Målillastafetten i våras på 3:34 skedde också dagen efter en krogkväll. Av någon outgrundlig anledning springer jag alltså snabbare än vanligt dagen efter.

bild-2

Taggar:, , , ,

Kommentera

