Utmaningen

utamningen

Utmaningen var något som uppstod under förra hösten. Från början var vi tre stycken som utmanade varandra att löpa fem mil på en månad. Sen växte det. Kollegor och bekanta anslöt. I dagsläget är vi 36 medlemmar i vår Facebookgrupp. Och längs vägen har fem mil blivit sex mil. Men upplägget är fortfarande det samma: Det handlar om mängden motion under en månad.

Hur man väljer att motionera är helt fritt. Somliga promenerar. Andra simmar. Någon cyklar. Dom flesta löper. Motionsformen kvittar liksom. Det viktiga är att vi stimulerar varandra att röra på sig.

Själv har jag satt gränsen vid planerad sportaktivitet. Det spelar ingen roll ifall jag löper, kör gåband, roddmaskin eller något annat. Så länge jag är ombytt och sportar räknar jag in det i Utmaningen.

Mitt septemberfacit i Utmaningen blev riktigt fint. Jag klockade in på exakt 111 kilometer, vilket är det överlägset mesta jag hittills fått ihop på en månad.

Det fina med Utmaningen är att alla egentligen kan vara med. För många som inte regelbundet motionerar låter nog sex mil väldigt, väldigt långt. Men slår man ut det per dag är det inte så farligt. Om man dessutom räknar in vardagspromenader kommer de flesta upp i sex mil – bara att promenera till och från jobbet blir en ganska fin sträcka för de flesta.

Vill man vara lite hårdare i sin bedömning kan man skaffa små koefficienter. Simning kanske för x2. Cykling x,25. Och så vidare. Då blir resultatet lite mer rättvisande. Fast samtidigt spelar ju inte sånt någon roll. Poängen är att trigga varandra att röra på sig i stället för att lata sig hemma, ta bilen till jobbet eller hoppa över alltför många motionspass.

Alla borde ha en utmaning som extra spark i arslet. Varför inte dra igång en egen utmaning?

Taggar:,

Kommentera

