Dagens dubbelmacka

I morse vaknade jag upp efter en lite väl stressig start på en rätt tuff jobbvecka och kände mig rätt sliten – rent mentalt alltså. Så jag beslöt att plocka ut en friskvårdstimme för att hinna med en dubbelmacka.

Först inledde jag med ett halvtungt rygg/axlar-pass. Mycket hantlar för axlarna och sköna maskiner för ryggen. Det kändes bra att bli ganska spak i kroppen. Passet avslutades med lite mage:

3×30 crunches i lutning.
2x3x30 crunches på matta.

Därefter tog jag en kopp kaffe och svidade om till löparoutfiten. Tanken var att köra ett lite längre tempopass: 5 kilometer i 4,40-tempo på en lagom kuperad asfaltsrunda. Men om hjärtat vann över hjärnan under söndagens långpass blev resultatet det omvända i dag. Tidigt under rundan vek jag av från originalspåret. Därmed valde jag bort en kilometer nerjoggning på hemvägen. Och vid 3 kilometer tog jag beslutet: Jag kör bara upp till exakt 4000 meter.

Men det var ingen helt lättköpt seger för hjärnan, för han fick lova att släppa alla spärrar under den avslutande kilometern. Slutet blev rätt slitigt. Men då jag tittade på tiderna i appen fick jag en viss belöning – sista kilometern hade gått på 3,47 och snittiden för hela rundan blev 4,00. Jag hamnade alltså ganska långt under målltiden. Men å andra sidan hamnade jag även rätt långt ifrån målsträckan.

Den här tiden för ett år sen kunde jag nästan hålla 4,00-tempo i 5 kilometer. Då hade jag jagat tider i ett par månader och hade bra klipp i benen. Allt gick klart snabbare än i år. Men jag kunde inte springa långt. Maxsträckan var en mil. Sen tog jag slut.

Nu funkar det säkert inte så. Det handlar snarare om hur jag tränat och vilka målsättningar jag har haft. Men det känns som att jag offrat snabbhet mot distans. Det vore helt fantastiskt om jag under nästa år kunde få kombinera de två.

Taggar:, , , ,

Kommentera

