Måndag morgon: Lätta benpasset

I går när jag till sist fick gå och lägga mig var planen glasklar: Veckan skulle inledas med det tunga benpasset kombinerat med lite biceps. Men när jag vaknade ville kroppen något annat – tennisbollarna i vaderna gjorde att jag ostadigt fick gubbstappla fram i mörkret till den tomma matskålen i ett försök att få Katten Ruby att sluta vara en sån morgonjobbig skrikapa.

Träningsvärken var inte monumental, men den var klart påtaglig. Och i det läget kändes det tunga benpasset inte längre lika inbjudande. Nu kan jag i och för sig ingenting om fysiologi – kanske ett tungt benpass var exakt vad kroppen behövde för att komma igång. Men jag lyssnade på värken och tog ett väldigt lätt benpass med fokus på rörlighet, följt av en ordentlig genomstretching. Även bicepsträningen böts ut till förmån för lite lätt magträning.

Medan jag körde på dök två kvinnor upp. Dom körde ett crossfitinspirerat pass helt utan vikter. Jag sneglade så gott jag kunde, för deras övningar såg riktigt roliga – om än sjukt jobbiga – ut. Vid något tillfälle då jag vaknar innan tuppen och är själv på gymmet ska jag testa deras pass.

Tyvärr verkar det inte som att planen att det lätta benpasset skulle punktera tennisbollarna och avvisa träningsvärket funkade. Då jag hade duschat, bytt om och var på väg ut till cykeln hände det igen – jag gubbstapplade fram med ömmande vader.

Taggar:, , ,

Kommentera

