MatJag är ungefär så långt ifrån Sveriges nästa mästerkock man kan komma. Samtidigt skulle jag inte vilja hävda att jag är helt kass i köket. Det handlar snarare om inspiration och tålamod. Varför ska jag lägga en massa tid och energi på att laga mat när jag kan göra något annat av den tiden och energin? Jag menar, varför anstränga sig när det ändå bara är jag som får smaka resultatet?

Fast ibland – eller rättare sagt extremt sällan – lägger jag lite mer fokus på matlagningen. Som i går, då jag testade ett recept från Runner’s World. Det var egentligen busenkelt: En sallad på rostade potatisslantar, sockerärtor, cocktailtomater, blandsallad och rödlök. Och en dressing där jag skarvade lite efter eget huvud eftersom jag inte hade varken sardeller eller vinäger hemma (jag körde med matlagningsyoghurt, vitlök och pressad citron samt lite kryddor – funkade helt ok). Och till det ugnsbakad laxfilé.

Som sagt – busenkelt. Och hade det inte varit för att jag bara har en ugn hade det även gått rätt snabbt. Men nu blev jag tvungen att ta det i omgångar. Först rosta potatisslantarna. Sen låta ugnen lugna sig lite. Och så in med laxen.

Bortsett från en mindre (eller snarare tre mindre) incidenter då brandvarnaren började tjuta under potatisrostningen gick allt sjukt smidigt. Och nån timme senare var det klart.

Men jag undrar vilken typ av löpare dom hade doserat receptet för. Det var inte för någon taning 62-kiloslöpare i alla fall. De två portionerna blev snarare tre. Och då hade jag ändå hållit igen lite med ingredienserna.

Det bästa med måltiden var dock inte smaken, utan känslan av att för en liten stund faktiskt ha rätt hälsosamma matvanor.

Taggar:,

Kommentera

