Veckans löparskiva: Trentemøller


Trentemöller

Trentemøller – Lost

Efter förra veckans löpframgångar med Avicii i lurarna tänkte jag på nytt ge det elektroniska en chans, så jag sparade Trentemøllers nya skiva Lost tills dagens långpass.

Mitt förhållande till den danske electronicahjälten Trentemøller är egentligen väldigt grunt. Jag såg honom live på Island en gång och blev totalt knockad. Egentligen var jag på plats för att se Bloc Party. Men som tur var dök jag upp i tillräckligt god tid för att även se Trentemøllers furiösa liveset. Därefter köpte jag en dubbelsamling, som jag lyssnade alldeles för lite på. Men i dag blev det ett återseende. Om än ett ganska okärt sådant.

Jag hade både räknat med och hoppats på en dansant skiva, som fick benen att studsa fram över asfalten. Det jag i stället fick var ett ganska lågmält och aningen slött hopkok av knasterelectronica, triphop, vardaglig dubstep, pop, krautrock och det mesta däremellan.

Troligtvis är Lost en väldigt bra skiva att finlyssna på där hemma i höstmörkret. Men det är ingen dansgolvshit. Och det är ingen löparskiva.

Det mest positiva med Lost är låtlängderna. Med tanke på att dom varierar från 3,39 upp till 13,32 (dom flesta klockar in på cirka fem minuter) går det bra att köra en låt/en kilometer till Lost. Däremot saknar den det driv som krävs för att faktiskt trissa upp tempot och komma ner i schyssta kilometertider. Dessutom är den så lång att det går lätt att lura sig själv att springa längre än tänkt.

Längd: 1:11,28 min.
Rekommenderad löptakt: Kring 5:20 min/km.
Skönaste löpspår: Candy Tongue.
Powertrack: Egentligen är nog Trails ett bättre powertrack, men givetvis måste Never Stop Running bli det spår som lyfts fram här.

Taggar:, , ,

Kommentera

