Fredag kväll: Korttempo

Jag kom hem från jobbet + några ärenden strax innan klockan sju. Som tur var svidade jag om direkt – annars hade jag nog inte tagit mig ut i dag. Det var regnigt, kallt och inte alls inbjudande.

Ett av mina ärenden var att skaffa handskar och mössa inför höstlöpningen. För att sätta lite press på mig själv köpte jag lysgula handskar. Jag menar, har man lysgula handskar kan man ju inte direkt slöjogga fram. Då måste man hålla lite tempo. Dessutom har jag blivit tillräcklig mycket gubbe under det senaste året för att även tänka på att bilarna ska kunna se mig i mörkret – lysgult!

Vi snackar alltså om nytta-å-piska: Jag syns och måste höja tempot.

För att fira inköpen (och för att jag inte gjort det tidigare under veckan) körde jag lite tempoträning, men i microformat.

Förra veckan testade jag ju 4×1000 meter. I dag var det sprint. Efter en skön uppvärmning började jag räkna lyktstolpar. Fyra stolpar snabbt. Fyra stolpar vanligt. Sex stolpar snabbt. Fyra stolpar vanligt. Och så fyra stolpar snabbt. Så höll jag på i cirka två kilometer, där den snabbaste landade på 4,10.

Totalt med lite nervarvning hamnade jag på sex kilometer och ett snitt på 4,42.

Nu ska jag krypa ner i sängen med en god sallad och en schysst film. Och när jag käkat ska jag unna mig en liten påse godis.

Taggar:, ,

Kommentera

