Veckans löparskiva: Avicii

Eftersom jag aldrig springer en enda meter utan antingen musik eller sällskap (och jag i princip aldrig har sällskap) är musiken väldigt viktig för att jag ska snöra på mig och komma ut. Därför tänkte jag varje vecka testa en ny löparskiva, för att se hur den funkar.

Avicii True album cover

Avicii – True

Jag har egentligen inget förhållande alls till Avicii – mer än att Levels en gång i tiden var en väldigt tacksam låt att lägga på ifall man dj:ade för ett dansgolv som höll på att somna till – och ska jag vara helt ärlig har jag inte riktigt gillat det han producerat tidigare. Visst, det är stabilt. Och hookigt. Men också rätt svennigt.

Fast oavsett vad jag tyckt/tycker om Avicii som artist så högaktar jag honom som person och jag hade en viss föraning om att albumet True kunde vara en riktigt bra löparskiva.

När jag springer föredrar jag hiphop/r&b (lite slöare och längre sträckor) eller ganska rak protorock (korta, intensiva sträckor). Elektroniskt plockar jag in ibland, men då mest för att det ofta är så tacksamt långa låtar att man hinner rätt långt per låt.

Bortsett från att True – rent musikaliskt – var betydligt intressantare än vad jag hade räknat med, visade den sig även överträffa förväntningarna som löparskiva. Den ligger tempo- och intensitetsmässigt ganska jämnt, den har en positiv drivkraft och har tillräckligt många sköna infall för att kännas uppiggande varierande, något som kan behövas när benen börjar stumna till. Att låtarna har sån varierande längd är också positiv, på så vis att det inte går att räkna en kilometer per låt eller liknande.

Helt otippat kommer Avicii troligtvis tillhöra basen för höstens och vinterns löpning.

Det enda negativa med True är att den inte innehåller någon riktigt given powertrack, som kan plockas fram när allt känns för jävligt och det negativa tankespöket kommer krypande.

Längd: 51:51 min.
Rekommenderad löptakt: Under 5:00 min/km.
Skönaste löpspår: Heart Upon My Sleeve.
Powertrack: Canyons.

Taggar:, ,

Kommentera

