Kvällspasset

Kvällspasset

Kvällspasset blev en maklig och behaglig mil. Ambitionen var att testa att springa aktivt avslappnad.

I vanliga fall är jag en riktig ostbågslöpare – jag trycker ner pannan mot backen och tjurar fram så fort jag kan. I dag tänkte jag hela tiden på att hålla upp bröstet och slappna av i axlarna. Stegen fick bli så korta dom ville.

För att inte stressa upp mig över kilometertider och annat trams lyssnade jag på Frank Oceans Channel Orange under löpningen. Utmärkt val. Det är svårt att bli stressad och pressad av den skivan.

Jag hamnade på ett stabilt 5-tempo och det kändes rätt bra. Det var inte alls enkelt. Inte ens skönt. Men inte heller tungt på något sätt. Snarare som en jämn belastning. Lite som att ha ett ganska mjukt gummiband som motstånd.

Det bästa av allt var att fuskarhjärnan bara slog till en enda gång. Det var vid 5 km som jag som snabbast tänkte tanken på att inte köra milen. Men för en gångs skull var hjärnan rätt svag och tanken väldigt enkel att slå bort dit den hör hemma.

När jag kom hem avslutade jag med lite crunches: 2x2x25.

Taggar:, , ,

Kommentera

