Tempoträning

Tempoträning

Jag har läst lite om tempoträning. Men inte tillräckligt för att egentligen fatta vad det innebär – mer än att det är bra för syreupptagningen.

Okunnig eller påläst. Jag testade ett litet tempopass i går.

Jag vet inte om tanken är att man ska springa lungorna ur sig. Vila. Och sen springa lungresterna ur kroppen. Men det var ungefär det upplägg som jag körde.

Målet var 5×1000 meter med två minuters halvrask promenad emellan (det gav en rätt skum runda på kartan, för jag pausade appen medan jag promenerade).

Men jag var inte ens i närheten. Efter 3,2 var jag helt körd och de sista 800 metrarna var enbart en kombination av pannben och längtan att komma hem från regnet.

Den sista tempointervallen blev inställd. Och det inplanerade nerjoggningsvarvet fick jag skjuta på framtiden.

Till nästa gång borde jag läsa på lite mer. Är tanken verkligen att maxa under tempoträning eller ska man snarare lägga sig på 80%?

Taggar:, ,

Kommentera

